Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

30 July 2010

♠ BILA RAMADHAN BAKAL TIBA ♠



errrmmmm menghitung ari....rindu pada suasana bulan puasa bersama keluarga & kawan2..time nie lah menguji segalanya...paling penting uji tahap keimanan dalam diri kita...
tapi ramadhan kali nie akan membuat aku sungguh terasa yg teramat sangat...berbanding tahun2 sebelum nie...

nak tau npe???sebab first time aku berpuasa tanpa emak dan ayah...sungguh xdapat nk dgambarkan lagi bila tiba 1 syawal nanti...

mana tak nye orang lain gembira disamping ibu dan ayah mereka...tapi aku???ermmmm hanya airmata je yg menemani aku....

mula lah rindu dgn menu bulan puasa arwah emak aku...slalu petang2 mak akan buat bubur jagung...kesukaan aku n mak...:)
tp bulan puasa kali nie rasa masakan mak itam je lah..

slalu mak akan tny kat aku "tyra arini nk berbuka ape yer?? lantas aku jawab mak apa kata mak masak "gulai lemak cili api daging dgn kentang".....sambil mak aku buat muka kat aku "ko nie xde lauk lain ke???asiyik2 gulai je.....tp dgn pantas mak ajak aku ke kedai utk beli bahan masak...(tgk buat muka mcm mana pon mak ttp masak kan..betapa kasihnya emak kat anak2..)
rindu sgt2 kat masakan dia...mmg xtipu mak mmg pandai masak...n suka masak...

slalu menu berbuka yg aku akan belikan utk mak adalah "tau fu fa" gula merah,sbb mak suka sgt...dan untuk aku apa lagi klu bukan "tepung pelita"....xleh miss 2 menu utama juadah utk berbuka kami...hehehe


pastu bila puasa dah nk abis aku,mak n kak ngah bz beli barang utk buat kuih..time tu mama akan col srh buat lebih utk dia skali...slalu jenis kuih yang akan jadi permintaan yg tinggi adalah kuih biskut arab,biskut mazola n samperit....tp yang paling sedap mak aku buat n mendapat sambutan yg hangat adalah kuih biskut arab.....:)
kuih semperit tu akak aku je yg sedap buat...hehehe coz dia ada seni skit...bak kata mak aku "tyra blajar buat kuih nie t kalau mak mentua srh buat kuih raya senang...xyah nk beli....dgn pantas aku jawab mak kan ada....hehehe
"yer la selagi idop ni mmg la mak ada klu umo mak ni xpanjang cmne??ko nk bawa oven dgn sume bahan ni dok tepi kubur mak,pastu srh mak kuar tlg ko buat kuih mcm tu???hahaha aku ketawa dgr jawapan mak tu...dgn nada bergurau aku ckp yer lah....hehehe
tapi skrg dh jadi kenyataan tahun ni kuih raya beli je lah nmpk nya....
dah hilang semangat nak buat kuih tu hilang bersama kepergiannya...

tapi bila aku sendirian duduk di tepi tangga umah tu,aku rasa mcm arwah mak dok tepi aku sambil senyum memandang aku....:)
dan seolah2 dia cakap kat aku yang dia sayangkan aku n minta maaf sebab xhargai dan xadil selama nie kat aku...bila sendirian ni gak aku terbayang time dia sakit terlantar aritu...siksa je tgk dia...aku tau time tu airmata dia mengalir time aku tukarkan baju n pampers dia....aku lap badan dia,bedakkan n lotion kat dia penuh kasih sayang..aku tau dia dpt rasa....dan dia hanya mampu kuarkan kata2 nie kat aku"terima kasih anakku...dgn menunjukkan tanda bagus menggunakan ibu jarinya sambil tersenyum...:)
aku rindu sangat.....

apa yang perlu aku lakukan sekarang kuatkan semangat dan blajar terima hakikat yang bulan ramadhan n syawal tahun ni aku keseorangan tanpa emak & ayah....
semoga roh mereka dtempatkan bersama org2 yg beriman...amin...~~


4 comments:

TituTita (Bukan Nama Sebenar) said...

jgn sedih2, nanti kite buka puasa sama ok :)

Miss_Yanfie (,")(",) said...

yer...sabar, kami kat cni ramai leh temankan tyra berbuka.. walaupun rasanya x sama berbuka ngan family, tp atleast dpt berbuka ramai²....

EmoPrincess said...

TT : ok...janji....

EmoPrincess said...

yanfie: thanks....nny kita g bazar sama2 k???